Κυριακή, 04 Νοεμβρίου 2018 17:12

Του Ιωάννη Τσερώνη

Οργανωτικού Γραμματέα

του Συλλόγου

Ο Σύλλογός μας αποφάσισε να συμμετέχει σε 4ήμερη εκδρομή στη Δυτική Μακεδονία, που απελευθερώθηκε την 12η Οκτωβρίου 1912, και τη διοργάνωσε το Trigilidas Travel σε Μέτσοβο Καστοριά, Μικρή και Μεγάλη Πρέσπα, το Νυμφαίο (Αρκτούρος), Λουτρά Πόζαρ, Φλώρινα, Βέροια, Κοζάνη, Γρεβενά. Από 15-18 Οκτωβρίου με αρχηγό-συνοδό τον Διονύση και οδηγούς τους δύο Παναγιώτηδες των πούλμαν.

Συγκεντρωθήκαμε τα μέλη και οι φίλοι με επικεφαλής τον πρόεδρο Φ. Μαθιόπουλο και τα μέλη του Δ.Σ. Νίκο Τζάννε, Παύλο Κλάδη και τον γράφοντα.

Ξεκινήσαμε μέσω Ρίου- Αντιρίου. Το μεσημέρι φθάσαμε στο Μέτσοβο. Είναι μια πανέμορφη κωμόπολη, γραφική και εντυπωσιακή, με τα καλντερίμια της, τα πέτρινα σπίτια και τα ξύλινα χαγιάτια της, εκεί περιηγηθήκαμε και γευματίσαμε. Συνεχίσαμε για Καστοριά, περιηγηθήκαμε με τα δύο πούλμαν στην πόλη, για μια πρώτη γνωριμία και διανυκτερεύσαμε στο ξενοδοχείο μας. Μετά το πρωινό περιήγηση πάνω στη χερσόνησο που εισχωρεί στην ομώνυμη λίμνη και στις χαμηλές πλαγιές των γύρω λόφων σε υψόμετρο 700 μ. Είναι μια από τις πιο γραφικές μακεδονικές πόλεις, αλλά και πραγματικό μουσείο με τις βυζαντινές εκκλησίες, τα Ιουστινιάνεια τείχη και τα παλιά αρχοντικά της με 15.000 κατοίκους.

Επισκεφθήκαμε το μοναστήρι της Παναγιάς Μαυριώτισσας με τις βυζαντινές τοιχογραφίες στις όχθες της λίμνης. Επίσης επισκεφθήκαμε το Δισπηλιό το μουσείο με τα ευρήματα του Λημναίου οικισμού.

Κατόπιν αναχωρήσαμε για τις Πρέσπες, τα «υγρά σύνορα» Ελλάδας, Σκοπίων, Αλβανίας. Το απίθανου κάλλους τοπίο συναρπαστικό για τον οικολόγο, το φυσιοδίφη, το φυσιολάτρη, το φωτογράφο, κ.λπ. Μας ξενάγησε η θαυμάσια ξεναγός Τριανταφυλλιά Γκώγκου, του φορέα διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Πρεσπών. Περάσαμε και από την Μικρή Πρέσπα είδαμε το νησάκι του Αγ. Αχιλείου.

Η Μεγάλη Πρέσπα είναι 280 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Οι Πρέσπες αποτελούν ένα μοναδικό οικοσύστημα με 1.400 είδη φυτών, 260 είδη πουλιών, 42 είδη θηλαστικών, 32 ερπετών και 9 ψαριών. Κάναμε βαρκάδα στη λίμνη και φάγαμε στο ακριτικό χωριό ψαράδες. Το βράδυ επιστρέψαμε στην Καστοριά, για νυχτερινό περίπατο και διασκεδάσαμε με ζωντανή μουσική.

Μετά το πρωινό αναχωρήσαμε με πρώτη στάση στο Νυμφαίο, το κέντρο ενημέρωσης για την προστασία της καφέ αρκούδας «Αρκτούρος» που είναι σε δάση οξιάς και σε έκταση 100 στρεμμάτων που φιλοξενούνται οι αρκούδες. Στα αξιοθέατα: Το αρχοντικό αρχηγείο του Μακεδονικού αγώνα όπου πέρασε ο Παύλος Μελάς.

Κατόπιν αναχωρήσαμε για την ακριτική πρωτεύουσα τη Φλώρινα όπου περιηγηθήκαμε και συνεχίσαμε για τα Λουτρά Πόζαρ όπου μερικοί έκαναν μπάνιο και άλλοι απόλαυσαν τον καφέ τους.

Στη συνέχεια αναχωρήσαμε για την πρωτεύουσα της Ημαθίας, τη Βέροια με 40.000 κατοίκους. Είναι κτισμένη στους πρόποδες του όρους Βέρμιο. Διασχίζεται από τον παραπόταμο του Αλιάκμονα Τριπόταμο.

Ιστορικά: Πρώτοι κάτοικοι οι Φρύγες. Τους εκτόπισαν οι Μακεδόνες. Κυριάρχησαν από τον 9ο αι. μέχρι τον 2ο αι. π.Χ. Το ’51, ’56, ’57 μ.Χ. πέρασε από τη Βέροια και δίδαξε ο Απόστολος Παύλος. Μας υποδέχθηκε το Δ.Σ. των Συνταξιούχων Δημοσίου Ν. Ημαθίας με επικεφαλής τον πρόεδρο Χαράλαμπο Γκόγκα μας φιλοξένησαν και πρόσφεραν και στα 100 μέλη της εκδρομής μας τοπικά προϊόντα.

Την άλλη ημέρα αναχωρήσαμε για τους τάφους των Μακεδόνων στη Βεργίνα με 900 κατοίκους. Το χωριό έγινε διάσημο με τη σπουδαία αρχαιολογική ανακάλυψη, τον τάφο του Μακεδόνα Βασιλιά Φίλιππου, πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Ιστορικά: Ονομάστηκε Βεργίνα μετά το 1922 όταν στους ντόπιους κατοίκους προστέθηκαν και πρόσφυγες του Πόντου και του Καυκάσου. Ο τότε Μητροπολίτης Βέροιας και Νάουσας της έδωσε το όνομα της μυθικής βασίλισσας της περιοχής.

Στη συνέχεια αναχωρήσαμε για την κοιτίδα του ποντιακού ελληνισμού τη Μονή Σουμελά. Κάναμε επίσκεψη και προσκύνημα. Κατόπιν φθάσαμε στην πρωτεύουσα Κοζάνη με 30.000 κατοίκους εμπορικό, συγκοινωνιακό και διοικητικό κέντρο της Δυτικής Μακεδονίας χτισμένη 15 χλμ. από τον ποταμό Αλιάκμονα σε 710 μ. υψόμετρο. Η πόλη απελευθερώθηκε το 1912 μετά τη νίκη του Σαρανταπόρου. Επισκεφθήκαμε το Λαογραφικό και Φυσικής Ιστορίας Μουσείο.

Επιστρέφοντας φθάσαμε το μεσημέρι για φαγητό στα Γρεβενά και το βράδυ στην ωραιότερη πόλη του γαλαξία, την Καλαμάτα μας.