Κυριακή, 25 Οκτωβρίου 2020 17:17

Παγκόσμια Ημέρα Ζυμαρικών: Διατροφικά tips για να καταναλώνετε ζυμαρικά χωρίς τύψεις

Γράφτηκε από την
Παγκόσμια Ημέρα Ζυμαρικών: Διατροφικά tips για να καταναλώνετε ζυμαρικά χωρίς τύψεις

Της Σοφίας Κωστέα, Διαιτολόγου- Διατροφολόγου, MSc

Σήμερα, 25 Οκτωβρίου, είναι σίγουρα η αγαπημένη ημέρα μικρών και μεγάλων!

Ευκαιρία να καταναλώσουμε το αγαπημένο μας γεύμα ζυμαρικών χωρίς τύψεις και ενοχές, δίνοντας έμφαση σε κάποιες μικρές λεπτομέρειες!

Η πιο εξέχουσα επιλογή από την κατηγορία των ζυμαρικών είναι τα μακαρόνια. Υπάρχουν 2 απόψεις σχετικά με τη ρίζα της λέξης «μακαρόνι». Είτε προέρχεται από την ελληνική λέξη ‘μακάρια’. Τα μακάρια ήταν παρασκευάσματα από σιτάρι, που συμβόλιζαν την αναγέννηση και τα πρόσφεραν για την ανάσταση των νεκρών. Είτε έχει ιταλική ρίζα και προέρχεται από την ιταλική λέξη «amaccare» που σημαίνει «κόβω».

Στην ουσία, τα μακαρόνια και όλα τα ζυμαρικά, όπως αναγνωρίζει και ο Διεθνής Οργανισμός Ζυμαρικών (International Pasta Organization) αποτελούν μια αγνή τροφή, φυτικής προέλευσης, που προσφέρει ενέργεια σταδιακά στον οργανισμό καθώς και σημαντικές θρεπτικές ουσίες, όπως υδατάνθρακες, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες.

Τα ζυμαρικά «στην πράξη»

Παρότι πολλοί φοβούνται να καταναλώσουν ζυμαρικά μέσα στην εβδομάδα, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως ως αμυλούχα τρόφιμα, βρίσκονται στη βάση της Πυραμίδας της Μεσογειακής Διατροφής και αυτό συνεπάγεται ότι η περιορισμένη κατανάλωση τους σε συστηματική βάση δεν είναι καθόλου απαγορευτική!

Tips που βοηθούν να διατηρούμε την ισορροπία

Χρείαζεται να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ποσότητα των ζυμαρικών που θα καταναλώσουμε, καθώς είναι διαφορετικό να σερβίρουμε μία μερίδα από το να προτιμήσουμε ολόκληρη κατσαρόλα με ζυμαρικά. Εάν πρόκειται να συνδυαστούν με κρέας, η κάλυψη με ζυμαρικά του ¼ του πιάτου, είναι αρκετή!

Ας έχουμε κατα νού πως όσο κι αν αγαπάμε τα ζυμαρικά, δεν θα πρέπει να τα καταναλώνουμε καθημερινά. Αυτό θα σήμαινε πως θα αφήναμε σε «δεύτερη» μοίρα τα όσπρια, τα λαδερά, το ψάρι ή το κρέας. Το σώμα μας δεν αγαπά τη μονοτονία και χρειάζεται όλες τις τροφές ώστε να μπορεί να καλύπτει τις πολλάπλες ανάγκες του.

Το γεύμα μας γίνεται πιο ελαφρύ, εάν μαγειρεύουμε τα ζυμαρικά μας με σπιτικές σάλτσες ντομάτας και λαχανικών, χωρίς υπερβολή στο ελαιόλαδο και το τυρί που χρησιμοποιούμε. Αν αποφύγουμε την κρέμα γάλακτος, τα πολύ λιπαρά τυριά και τα αλλαντικά, αμέσως κάνουμε το πιάτο μας περισσότερο υγιεινό, θρεπτικό και ισορροπημένο!

Είναι πολύ σημαντικό να μην παραβράζουμε τα ζυμαρικά, να τα προτιμάμε δηλαδή al dente. Με αυτό τον τρόπο, τα σάκχαρα των ζυμαρικών απορροφώνται πιο ομαλά με αποτέλεσμα την καλύτερη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

Επιπλέον, τα ζυμαρικά ολικής αλέσεως, αποτελούν πολύ καλή πηγή φυτικών ινών, οι οποίες επίσης ενισχύουν τη σταδική απορρόφηση των σακχάρων στον οργανισμό.

Τέλος, επειδή τα ζυμαρικά είναι ιδιαίτερα εύπεπτα και μασόνται με ευκολία μπορούν να καταναλωθούν άφοβα και από τους ηλικιωμένους.

Ας μην φοβόμαστε λοιπόν, πως τα ζυμαρικά μας παχαίνουν και τα θεωρούμε απαγορευτικά!

Μπορούμε να τα καταναλώσουμε με μέτρο, με τον κατάλληλο συνδυασμό και τρόπο μαγειρέματος και προτιμώντας τα 1-2 φορές την εβδομάδα!

Ο Σεφ μας στο Παπαδοπούλειον σε συνεργασία με την Διατροφολόγο μας κα. Σοφία Κωστέα σας προτείνουν μια υπέροχη συνταγή με σπαγγέτι ολικής (δείτε φωτογραφία) που μπορείτε να καταναλώνετε χωρίς τύψεις.

Σπαγγέτι ολικής με ελιές, τοματίνια, φρέσκια μοτσαρέλα και baby ρόκα

(Υλικά για 4 άτομα)

– 400γρ. σπαγγέτι ολικής άλεσης

– Ελαιόλαδο

– 1 μέτριο κρεμμύδι ψιλ.

– 2 σκελίδες σκόρδο ψιλ.

– 12 τοματίνια κομμένα στα τέσσερα

– 1 χούφτα ελιές σε ροδέλες ξεπλυμένες από την άλμη

– 1 μπαλάκι φρέσκια μοτσαρέλα κομμένο σε κυβάκια

– 4 μικρές χούφτες baby ρόκα (μία σε κάθε πιάτο)

– 2 κλωνάρια φρέσκο θυμάρι

– 200ml ζωμό λαχανικών

– 30ml λευκό κρασί

– 1 χούφτα παρμεζάνα

– Αλάτι, φρεσκο/νο πιπέρι

Εκτέλεση

Βράζουμε τα ζυμαρικά σύμφωνα με τις οδηγίες της συσκευασίας και ταυτόχρονα ψιλοκόβουμε το κρεμμύδι και το σκόρδο. Παίρνουμε ένα τηγάνι, ρίχνουμε λίγο ελαιόλαδο και σοτάρουμε το κρεμμύδι και το σκόρδο για περίπου 1′. Σβήνουμε με το κρασί, αφήνουμε για λίγο, προσθέτουμε το ζωμό, τις ελιές, το θυμάρι, τα ζυμαρικά, αλατοπιπερώνουμε και αφήνουμε σε χαμηλή φωτιά για 1′. Ρίχνουμε τα τοματίνια, ανακατεύουμε να πάνε παντού, αποσύρουμε από τη φωτιά και τελειώνουμε ρίχνοντας τη μοτσαρέλα και την παρμεζάνα. Ανακατεύουμε και σερβίρουμε. Προσθέτουμε από μια χουφτίτσα ρόκα σε κάθε πιάτο και ραντίζουμε με λίγο ελαιόλαδο.


NEWSLETTER